Interior de Diomondi |
Un pouco máis o norte, moi preto de Diomondi,
está o mosteiro de San Estevo de Ribas de Miño, cuxa ábsida vemos abaixo. Está sostida por contrafortes a modo de arcobotantes que reciben as presións da abóvada absidial, apoiados aqueles nun muro exterior, e os canzorros soportan arquiños de medio punto, algo que vemos tamén no románico catalán e lombardo. A maior altura, o corpo da nave.
O relevo é abrupto pero non en exceso. Tanto hacia o Miño como hacia o Sil, as pendentes caen de forma pronunciada, mentres que o edificio parece pendurar dunha delas. O redor hai viñedos en socalcos, solución inxeniosísima para aproveitar a terra e cultivala. O calor nestes vales é propicio para a viticultura, que na maior parte de Galicia se estendeu durante o século XIII, pero tamén antes.
A zona é a que en Galicia se chama "Ribeira Sacra", pola cantidade de mosteiros e igrexas nela concentradas, seguramente polas posibilidades agrarias dos vales dos ríos Sil e Miño. En canto á igrexa é sinxela en dimensións, compacta coas sús tres arcadas na fachada occidental, só unha delas de acceso o interior cun abocinamento apreciable. Sobre delas un rosetón de factura posterior, pois polas súas dimensións e características é gótico. Os perpiaños, como adouta ser en Galicia, están ben labrados. No interior encontramos o presbiterio, notable polo espazo que ocupa, e a ábsida (ver máis arriba) de altura sensiblemente inferior o corpo da nave.
Igrexa de San Estevo, nunha pendente hacia o Miño |
En canto o seu aspecto externo ten certo parecido coa igrexa sanxoanista
de Portomarín, sen cruceiro, e nos muros laterais os contrafortes
únense entre sí para formar arcadas de medio punto, en cuxo interior se
abren as fiestras tamén arqueadas en medio punto. As archivoltas da
porta principal están fermosamente decoradas con motivos diversos: a
inferior con relevos que representan a sete músicos (parece haber dóus
espazos que corresponderían a dous máis, perdidos). No resto das
archivoltas, puntas de diamante, sogueados, froitos; a diversidade é
extraordinaria, contrariamente o que se pode esperar nun lugar tan
afastado. As mesmas xambas da porta están decoradas de forma parecida ás
da abadía de Moissac, proba de que os mestres canteiros deambulaban dun
lugar a outro o longo dun amplio espazo cristianizado. Mateo, o gran mestre de Compostela, traballou tamén
noutras partes do norte da península e do sur de Francia; así mesmo
algúns dos seus discípulos e outros canteiros e escultores. Por iso se
ten o románico como a primeira arte "internacional": por medio dela
fundíronse tradicións e solucións artísticas de lugares moi afastados
entre sí.
O interior da igrexa é dunha soa nave, amplia e cunha cabeceria de tres absidiolos incrustados na ábsida única. A abóvada da ábsida está nervada e os arcos faixóns da nave son apuntados, como no casi de Diomondi. Se algunha vez tivereon abóvadas estas dúas igrexas xa se perderon, pois agora senllas naves teñen cubertas de madeira. No caso de San Estevo hai varios sartegos e unha "Epifanía" donde se misturan figuras de distinta factura e época: os reis "magos", unha virxe en bulto redondo e policromada.Os reis poden ser dun mesmo autor (en cuxo caso hai que supoñer que o abandono afectou máis a unhas figuras que a outras) ou de distinto, en cuxo caso o que esculpiu o mago enxeollado non gardou -como é costume no románico- proporción algunha, e os cabelos deste rei están traballados con máis detalle.
No hay comentarios:
Publicar un comentario